søndag den 25. november 2007

Johannes-Evangeliet




JOHANNES-EVANGELIET.



Mine kære, lad os elske hinanden, for kærligheden er af Gud, og enhver, som elsker, er født af Gud og kender Gud. Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed.”
(Johannes 1. brev 4: 7-8)


Johannesevangeliet afviger fra de tre andre evangelier på mange områder.
Evangeliet forudsætter faktisk at man kender de andre evangelier, og synes derfor med vilje, ikke at bringe det stof som altså allerede er bragt, kun hvis man ønsker at korrigere.

Johannesevangeliet tegner også et andet billede af Jesus – Johannes er filosof. Johannes gør Jesus lidt større og lidt herligere.


Johannes gengiver Jesu taler på sin helt egen måde -
Man kan mærke, at Johannes har levet med disse ord i sit hjerte igennem et langt liv.


Nu - da han som gammel og blind fortæller – og lader sine ord nedskriver, lægger han muligvis lidt af sine egne tanker til -
Jesu ord og Johannes tanker bliver til et.

Johannes er den eftertænksomme – den store tænker - der har tænkt tankerne igennem, derfor kan han føre Kristus helt tilbage til tidernes morgen, - hvor han som Ordet - var hos Gud - og hvor alt blev til ved ham. (Johannes juleevangelium – Johannes 1:1-5)


Hvem var så denne Johannes? (Hebraisk = Yohanon)

Ja, evangeliet selv nævner ikke direkte hvem forfatteren er, men alt i evangeliet peger på at forfatteren er apostelen Johannes (21:20), "den discipel, som Jesus elskede", -
… og hvem var så det? … det var Zebedæus sønnen Johannes.


Jesus kaldte Johannes - og Johannes storebror Jakob - for ”Tordensønnerne” (Hebraisk = Boanerges), vist nok på grund af deres noget voldsomme temperament.

Forfatteren, apostelen Johannes, gør udtrykkeligt krav på, at han har været øjenvidne
(19:35).
Der findes sikre overleveringer om at han som gammel mand boede i Efesos, hvor han var Biskop i årene ca. 90-96 – og hvor han nedskrev sit evangelium – senest omkring år 100.

Kapitel 21:20-25, er muligvis en senere tilføjelse – her henvises til at Johannes blev – eller skulle blive - meget gammel.

Johannes stammede fra Galilæa, sandsynligvis fra byen Betsaida, hvor hans far Zebedæus var en ret velstillet fisker ved Genesaret sø, - så derfor var Johannes og hans storebror Jakob også fisker.

Man regner med at hans moder hed Salome, og at hun var en søster til Maria, Jesu moder (19:25), så Johannes var altså fætter til Jesu på mødrene side, - og dermed også i familie med Johannes Døberen.

Nogen større skoleuddannelse har Johannes næppe fået, - men som så mange andre blev han en discipel af Johannes Døberen, - indtil han mødte Jesu (1:35-39) og begyndte at vandre med ham, for senere at blive udvalgt til apostel (Luk. 6:12-16).

Der er år hvor man ikke kan følge Johannes spor, - men han indtræder i urmenigheden, og han omtales i Galaterbrevet som en af menighedens søjler –
desuden var han i Jerusalem ca. år 50 ved det såkaldte Apostelkonvent (Gal. 2:9).
Omkring år 70 slår han sig så ned i Efesos i det vestlige Lilleasien (nu Ephesus i Tyrkiet).

Oldkirkelig tradition gør Johannes til biskop i Asien med sæde i Efesos, - muligvis derfor forvises han senere til øen Patmos i Det Ægæiske Hav, - men får lov til at vende tilbage til Efesos.

I de omkring 25-30 år Johannes opholder sig i Efesos, er det at han begynder at skrive sin fortælling, - eller lade den nedskrive.
Forskellige ”sagn” fortæller, at Jesu moder Maria boede hos Johannes i Efesos.

Johannes dør, da vi er ved udgangen af det første kristne århundrede.
Nogle sætter hans dødsdag til den 27/12 på hans 100 års fødselsdag.

Jesus bliver korsfæstet omkring år 30.


Mattæusevangeliet er skrevet omkring år 50-68, og viser Jesus som den ventede Messias. Sikkert skrevet for de jødekristne – og muligvis skrevet i Syrien.


Markusevangeliet er skrevet omkring år 50-65, og viser Jesus som Messias der nu er kommet. Evangeliet er skrevet i Rom


Lukasevangeliet er skrevet omkring år 70 eller lidt senere, og viser Jesus som frelseren for alle. Lukas var jo heller ikke selv jøde, men en omvendt hedning.


Johannesevengeliet er skrevet inden år 100, og vises Jesus med evighedens øjne.

Johannesevangeliet er altså - efter den almindeligste opfattelse, skrevet en hel del år efter de andre tre evangelier og Johannes har med stor sandsynlighed læst dem, -

og så har han siddet og tænkt: "ja, rigtigt, sådan gik det til - jeg kan godt huske den dag".

Men, samtidig har der været noget som han syntes manglede i de andres historier, -
eller noget som han syntes, at han kunne udtrykke mere klart, -
og så er det, at han sætter sig og begynder at fortælle og lade nedskrive.

Jesu liv - korsfæstelse – død og opstandelse ligger 50-60 år tilbage i tiden - og den gamle Johannes giver sig god tid, når han ser tilbage på dengang og fortæller sin historie.

01:1 - 18 ....... Prolog "I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud."
Med "Ordet" (græsk: Logos) mener Johannes: Jesu
01:19 - 34 ... Johannes Døberen bekender at han ”er én, der råber i ørkenen:
Jævn Herrens vej!”
01:35 - 51 ..... De første disciple kaldes
02:1 - 12 ... .. Det første under – brylluppet i Kana
02:13 - 25 ... Den første påske – Tempelrensningen i Jerusalem
03:1 – 21 … Jesus og Nikodemus
03:22 - 36 ..... I Judæa – Johannes Døbers sidste vidnesbyrd
04:1 - 42 ...... I Samaria – den samaritanske kvinde
04:43 - 53 ..... I Galilæa, helbreder sønnen til en embedsmand I Kapernaum
.. vi er på vej mod evangeliets klimaks
05:1 - 18 ...... I Jerusalem (Purimsfesten?) – den syge ved Betseda dam
05:19 – 47 … Sønnens fuldmagt fra Faderen – Sønnens vidnesbyrd fra Faderen
06:1 - 71 ...... Påske i Galilæa – omkring 5000 bespises i ørkenen
07:1 - 8:59 .. Løvhyttefest i Jerusalem – Jesus og hans brødre
9:1 – 41 … …Helbredelsen af den blindfødte
10:1 - 39 ... ... Tempelindvielsesfest i Jerusalem
10:40 - 42 ..... I Peræa
11:1 - 57 ...... Lazarus opvækkelse og dens følger
12:1 - 36 ...... Jesu offentlige gerningers afslutning – salvningen i Betania
12:37 - 50 ..... Mellemspil.. med indignation og dyb sorg
13:1 - 20:30.. Kristi herligheds åbenbaring i hans lidelse, død og opstandelse
20:30 – 31 … Epilog - evangeliets oprindelige afslutning
21:1 – 23 .... En senere tilføjelse, sikkert ikke af Johannes, men af en af hans nærmeste.
21:24 - 25... Ny afslutning - ikke skrevet af Johannes.

I tidens løb er der sikkert blevet kludret lidt med teksten i forskellige afskrivninger, -
f.eks. skulle rækkefølgen af kapitlerne 4 til 7 nok nærmere have været 4-6-5-7 ...
og ser vi på 8:1 – 8:11 så virker denne tekst, ikke rigtig som om den er fortalt af Johannes, teksten ligner nærmere noget som kunne være skrevet af Lucas eller af Matthæus.

Johannes regnes også som forfatter af Johannes Brevene og Johannes Åbenbaring.
Åbenbaringen er skrevet medens han opholdt sig på Patmos (Åb. 1:9).


Symboler: ørn – bog – bæger med en giftig snog.

KT

Ingen kommentarer: